سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
نمایشگاه

حوزه/ در پایان روزهای شهریورماه امسال با برگزاری پنجمین نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی در مدرسه علمیه آیت الله العظمی خوئی(ره) مشهد، تَب کتابخوان های برای انس بیشتر با این یار مهربان بالا رفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در مشهد، در پایان روزهای شهریورماه امسال با برگزاری پنجمین نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی و معارف اسلامی در مدرسه علمیه آیت الله العظمی خوئی(ره) مشهد، تَب کتاب خوان های برای انس بیشتر با این یار مهربان بالا رفت.

بیش از 120 ناشر داخلی و خارجی با عرضه تازه های نشر خود در موضوعات حوزوی از 24 شهریورماه در محیطی تخصصی گردهم آمدند و شاهد خرید کتب اساتید و طلاب حوزه خراسان در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید بودند.

امسال این تجمیع درخشان و اندیشمندانه ناشران داخلی و بین المللی در محل این نمایشگاه موجب شده تا طلاب و اساتید این حوزه مبارکه ضمن تهیه کتب مورد نیاز درسی و کمک درسی خود بتوانند به آنچه در حوزه وعظ و خطابه در این ایام نیاز دارند نیز دست پیدا کنند که این امر از ویژگی های ممتاز و نمونه این دوره از نمایشگاه به شمار می رود.

اهالی فرهنگ و علاقه مندان به کتابخوانی که شاید در بیشتر اوقات سال به دلیل گرانی و محدودیت های مالی دست خود را کوتاه شده از دستیابی به یار مهربان می بینند، امسال توانستند تا با استفاده از فرصت برگزاری نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی و استفاده از تخفیف و بن حوزه علمیه خراسان فاصله دستان خود را برای رسیدن به کتاب کمی کوتاه تر بدانند.

در همین راستا خبرنگار حوزه با چند تن از طلاب و روحانیون مبرز این حوزه، ضمن بازدید از نمایشگاه همکلام شده که آنچه در ذیل ارائه شده است، بخشی از گفتگوی حوزه با مراجعان است. 

تخفیف ویژه معاونت پژوهش در شرائط امروز، کمک ویژه ای به طلاب در بدو شروع سال تحصیلی است

در ابتدا با طلبه خوش برخوردی مواجه می شوم که گرم صحبت با یکی از غرفه داران است. دقایقی را با او همکلام می شوم. این طلبه می گوید: نمایشگاه با توجه به هزینه های گزاف تهیه کتب که احیانا طلبه ها نیز به آن نیاز دارند، آنهم در بدو شروع سال ضرورتی غیر قابل انکار دارد چراکه با این تخفیف ارزشمند معاونت پژوهش، طلاب می توانند منابع خود را تهیه کنند.

وی در ادامه از حضور ناشران مختلف از مشهد، قم و حتی بیروت یاد می کند و آن را به عنوان یکی از امتیازات این نمایشگاه عنوان و ابراز می کند: از لحاظ جامعیت نیز کتب مورد احتیاج در فضای نمایشگاه به خوبی دیده می شود.

مشاوره های تخصصی به طلاب هندوستان، سنگال و نیجریه

به سراغ چندتن از طلاب جامعه المصطفی العالمیه از کشور هندوستان، سنگال و نیجریه می روم که در نمایشگاه کتاب به دنبال کتب درسی و کمک درسی خود بودند. دقایقی آنان را به غرفه های طریق تحول در ضلع غربی نمایشگاه دعوت کردم. همین حین بود که با حجت الاسلام معین، مسئول اداره نشریات علمی تخصصی حوزه علمیه خراسان که در حاشیه این نمایشگاه نیز مسئولیت ارائه مشاوره های تخصصی را نیز برعهده دارند همراه شدیم.

وی ضمن ارائه مشاوره تخصصی به طلاب غیر ایرانی در حوزه منابع مطالعاتی آنان به زبان عربی، توصیه کردند تا با ناشران داخلی و خارجی در فضای نمایشگاه ارتباط پیدا کنند و بسیاری از کتب غیر درسی در حوزه علوم و معارف اسلامی را نیز می توانند در پنجمین نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی و معارف اسلامی جستجو و کاوش کنند.

شکوفایی ملموس در عرصه های آموزشی، پژوهشی حاصل شده است

با او خداحافظی می کنم و به سراغ طلبه ای می روم که با دستانی پراز کتاب در حال خروج از فضای نمایشگاه است. دقایقی او را به یکی از غرفه ها دعوت می کنم تا با هم کمی گفتگو و تبادل نظر در زمینه فضای نمایشگاه داشته باشیم.

این طلبه با بیان این که از زمان مدیریت جدید حوزه علمیه خراسان انصافا سال به سال شکوفایی ملموس و بسزایی در عرصه های پژوهشی حاصل شده است، می گوید: در طی مدت حضور ایشان تمهیداتی برای طلاب جوان در عرصه های پژوهشی و علمی اندیشیده شده که انصافا برای آنان کاربردی است و حجم زیادی از بار مالی را از دوش آنان بر می دارد.

وی با بیان این که امسال جنب و جوش طلاب و اساتید حوزه علمیه خراسان در نمایشگاه در راستای خرید کتب علمی از یک سو و تجهیز کتابخانه های مدارس از سوی دیگر فوق العاده بی نظیر و غیر قابل وصف است، تصریح می کند: تخفیف هایی که امسال داده شده نسبت به سال قبل افزایش یافته و همین امر شور و شوقی در طلاب ایجاد کرده است.

نشست های صمیمی با شخصیت های برجسته علمی کشور

نشست های صمیمی مسئولان برگزاری نمایشگاه با برخی از بازدیدکنندگان از جمله اساتید، علما، فضلا، طلاب و شخصیت های برجسته حوزه علمیه خراسان و چهره های برتر فرهنگی و دانشگاهی در حاشیه این نمایشگاه از دیگر برنامه هایی بود که با اندیشه و نوآوری عمیق در فضای نمایشگاهی در راستای ابعاد تحولی مورد مطالبه رهبر معظم انقلاب(حفظه الله تعالی) و مدیر حوزه علمیه خراسان به همت مسئولین معاونت پژوهش این حوزه تدارک و برنامه ریزی شده بود.

نمایشگاه کتب حوزوی به صورت فصلی برگزار شود

این طلبه با بیان این که باید حوزه علمیه خراسان همت گماشته و نمایشگاه هایی را به صورت فصلی و یا دو فصلی برگزار کند، می گوید: افزایش بازه زمانی نمایشگاه به دو هفته می تواند در تهیه کتب به طلاب کمک کند و اگر زمان بیشتری اختصاص داده شود، قطعا به همین تناسب استقبال طلاب نیز چندین برابر بیش از این خواهد بود.

به دنبال کتب شیعی در فضای نمایشگاهی هستم

طلبه ای که اهل ایران نیست و از طلاب جامعه المصطفی می باشد می گوید: اهل هندوستان هستم و کتب شیعی را در اینجا جستجو و از این نمایشگاه تهیه می کنم تا سر فرصت آنان را دقیق بخوانم.

وی از عدم وجود برخی کتب منبع در فضای نمایشگاهی به عنوان یک کمبود یاد و بیان می کند: با این توسعه و فضای کمی ویژه ای که معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان اختصاص داده، حیف است که کتب منبع در فضای نمایشگاهی موجود نباشد و باید اهتمام ویژه ای نسبت به آوردن این کتب و عرضه آن برای تهیه مخاطبین وجود داشته باشد.

تاکید بر ضرورت حضور پررنگ نرم افزارها در فضای نمایشگاهی

این طلبه با بیان این که تا پیش از این و در سال های قبل به نظر نرم افزارها نیز در غرفه ها بیشتر موجود بود اما امسال ناشران در حوزه نرم افزاری قدری کمرنگ تر ظاهر شده اند، بیان کرد: نرم افزارهایی در این نمایشگاه ارائه شده مختصر، مفید، کاربردی و با قیمت های ارزان و مناسب برای دسترسی همه مخاطبین قرار داده شده است که این امر جای تقدیر دارد.

انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha